Russian Covert Activities in Cyber Space

MARTIN POZDENA, Technische Universitdt Berlin, DAI-Labor

Aim of this paper is to investigate Russian state and non-state capabilities in cyberspace. Among other
things it focuses on the ability to spread propaganda and disinformation and ability to wage a cyber war.
Several present and past events that are in general perceived as Russian activity are described including
Estonian cyber attacks in 2007, cyber attacks during Russo-Georgian war in 2008, paid pro-government com-
ment trolling on Russian portals and the rise of international pro-Kremlin propaganda during the Ukrainian
crisis.

CCS Concepts:*Security and privacy — Social aspects of security and privacy;

General Terms: Security, Human Factors, Legal Aspects

Additional Key Words and Phrases: Russia, Propaganda, Disinformation, Trolling, Cyber Warfare, Covert
activity, Intelligence activity, Hacktivism, Cyber capability

Reference Format:

Martin Pozdéna, 2015. Russian Covert Activities in Cyber Space. TU Berlin DAI-Labor, Autonomous Secu-
rity, (September 2015), 12 pages.

URL: http:/www.dai-labor.de/en/

1. INTRODUCTION

Information and communication technologies are playing ever increasing role in the
everyday life of modern states and its citizens. Payments are executed online, large
industrial installations are controlled through IT systems, contact with government
is established online (including online voting in some countries) and public opinion is
increasingly formed by information obtained online compared to offline sources like TV,
radio or printed newspaper. Policy makers, including those in the Russian Federation,
are slowly noticing those changes and try to set up mechanisms that would protect
their respective countries against cyber threats as well as utilise its cyber capabilities
in order to push their interests through both domestically and internationally.

Use of government sponsored cyber activities is a new and progressively evolving
topic, which has a potential to reshape the governmental policies as we know them
today. The most determining features of cyber activities are easy deniability, easy ac-
cessibility and the fact that each country is connected to each other thanks to the
Internet. Therefore, any country can spy or attack any other in cyberspace and can
subsequently easily deny that it was originator of such action. As cyber espionage and
warfare phenomenon are relatively new, there is no international agreement defining
what it actually is and how countries can protect themselves against cyber assault in
place.[Carr 2009]

To complicate things even further, cyber capabilities of each state does not come
solely from assets under its government direct control. Thanks to easy accessibility of
cyber warfare and espionage tools and due to the fact that their proliferation is close

This paper was writen as a part of Autonomous Secuirity Seminar at DAI-Labor department of Technis-
che Universitédt Berlin. KTEX template used is modified Small Standard Format template of Association
for Computing Machinery (ACM). It was obtained from http:/www.acm.org/publications/article-templates/
acm-latex-style-guide on 19th June 2015 and full credit for it goes to ACM organization and not to the
author of this paper.

Permission to make digital or hard copies of all or part of this work for personal or classroom use is granted
without fee provided that copies are not made or distributed for profit or commercial advantage and that
copies bear this notice and the full citation on the first page.

© 2015 Martin Pozdéna.

URL: http://www.dai-labor.de/en/

Technische Universitét Berlin, DAI-Labor, Autonomous Security, Publication date: September 2015.




1:2 Martin Pozdéna

to impossible to regulate, any individual or company can perform cyberspace actions
with or without consent of local government. This is unheard of in classical warfare
or espionage actions. It is unacceptable for regular citizens of well-functioning state
who are not affiliated with army or intelligence agency to possess military technique
or intelligence tools.[Carr 2009]

It can be only guessed how sophisticated are Russian state cyber capabilities as any
information concerning the topic are highly restricted. Nevertheless, it is known that
Russian Federation inherited advanced classical intelligence capabilities from the for-
mer intelligence agency of Soviet Union known as Komitet gosudarstvennoy bezopas-
nosti (Committee for State Security (KGB)). KGB was established in 1954 and had
reached major influence as intelligence agency of former Cold War superpower. It has
never been dissolved as a such, but it splitted into domestic intelligence agency Fed-
eral’'naya sluzhba bezopasnosti Rossiyskoy Federatsii (Federal Security Service of the
Russian Federation (FSB)) and foreign intelligence agency Sluzhba vneshney razvedki
(Foreign Intelligence Service of the Russian Federation (SVR RF)) in 1991. Both agen-
cies are still believed to have major influence in international and domestic affairs
of Russian Federation. According to Olga Kryshtanovskaya, a sociologist at the Rus-
sian Academy of Sciences, quarter of senior officials in Russian politics are members
of FSB or other armed forces and if counting people that are in any way affiliated
with security agencies this number grows to 75 percent.[Economist 2007] Amount of
people affiliated with security agencies involved in Russia politics grew significanly
during Vladimir Putin presidency, who himself served as KGB officer for 16 years.
Although no proof of state cyber capabilities can be obtained, the prominent position
FSB and SVR RF enjoys within Russian state suggests that they are both likely to be
well-equipped.

When it comes to Russian non-state cyber capabilities it is widely known that Rus-
sia and Eastern Europe in general is home to some of the most advanced independent
hackers in the world. Trend Micro report researching this phenomenon explains that
emergence of highly-skilled hacking communities in the region was caused by two ma-
jor influences. Firstly, it is the tradition of superb natural science education within the
region, producing many people who are well-educated in mathematics and physics.
Secondly, it was the chaos that was caused by shift from planned economy to market
economy in most of the former Eastern Bloc countries. Hacking simply became one of
the few viable options how to secure decent living for people talented in natural sci-
ences.[Kellermann 2012] Those established hacking communities can be now utilised
by Russian government as non-state cyber weapon in pursuing their goals in cyber
space. Although, obtaining proofs that anything like that is happening is close to im-
possible there are some leads showing that Russian government is well-aware of this
potential. For instance Russian authorities are unwilling to prosecute any Russian-
based hackers unless they hit domestic targets. Moreover, they are reluctant to come
to any agreement with international community that would allow international pros-
ecution of cross-border hacking crimes.[Carr 2009]

This paper aims to investigate actions that are believed to originate in Russia, either
at state agency or non-state independent hacker communities. First two sections aim
to investigate Russian propaganda in cyberspace in form of paid pro-government com-
ment trolling of domestic resources and rise of propaganda abroad during Ukrainian
crisis. Last two sections aim to cover actions of cyber warfare that are believed to origi-
nate in Russia; Estonian cyber attacks in 2007 and cyber attacks that happened during
Russo-Georgian war in 2008.

Technische Universitédt Berlin, DAI-Labor, Autonomous Security, Publication date: September 2015.



Russian Covert Activities in Cyber Space 1:3

2. PAID PRO-GOVERNMENT COMMENT TROLLING

Freedom house report from 2013 mentioned that Russia have been at the forefront
of paid pro-government commentating for several years trying to manipulate online
discussions on Russian portals. Moreover, rating of freedom of Russian internet is con-
stantly decreasing since the first report was published in 2009.[House 2013]

Although Russian government is trying to keep the existence of so called “web
brigades” secret some information concerning its existence and the way they are
spreading pro-Kremlin propaganda in cyber space has already leaked over the time.
Anna Polyanskaya, Andrej Krivov and Ivan Lonko expressed their suspicion of exis-
tence of web brigades in the article “The Virtual Eye of Big Brother” back in 2003. They
based their claims on analysis of the content of Russian online forums. They found out
that in 1998 between 70 to 80 percent of comments in Russian speaking online forums
followed liberal and democratic convictions which were in line with real-life convic-
tions of Russian middle class and emigrants. However, the most prevalent ideas to be
found on Russian online forums shifted considerably in just 4 years, with majority of
comments following totalitarian values since then. Coincidently, Vladimir Putin rose
to power in Russia just in this period, assuming Russian presidency in early 2000. It
was discovered that most of the comments are posted by handful of distinguishable
and very active individuals who in general support Kremlin policies. Among the most
prevalent topics that were spreaded back in 2003 was aggressive and uniform criticism
of USA and support of Putin administration campaigns during Second Chechen War.
Another well-established pattern was to pretend to live in another country (mostly
Western) and complain about the worst aspects of life in the Western countries com-
pared to the advantages of life in Putin’s Russia. When tracking the locations of orig-
inators of those comments, it turned out that they were submitted through various
proxy servers around the world.[Polyanskaya et al. 2003]

First proofs that pro-Kremlin cyber propaganda is paid by state authorities or orga-
nizations affiliated with them began to emerge in early 2012. Hacking group named
Russian arm of Anonymous managed to steal email communication between Vasily
Yakemenko (founder of pro-Kremlin youth organization Nashi), Kristina Potupchik
(Nashi spokesperson) and other youth activists. Email communication reveals that
bloggers and commentators were paid (or received other benefits like iPads) for their
articles and forum comments supporting Putin and his politics. It also revealed that
the financial remuneration for each comment was 85 Russian roubles (approx. €2 back
then).[Karimova 2012]

Subsequently, activists Lyudmila Savchuk and Marat Burkhard managed to infil-
trate Saint Petersburg based company Internet Research, which is believed to be the
main base of Russian web brigades. Marat Bukhard was used to work for department
spreading propaganda on discussion forums of Russian provinces. He claims that there
was a quota of 135 pro-Kremlin comments per shift allowing him to make gross salary
of 45,000 RUB (average Russian salary being 32,611 RUB[Service 2015]) He identified
Ukrainian crisis as one of the hotest topics of web brigades. They were supposed to
spread information about how cruel Kiev junta (current Ukrainian government — de-
scribed as fascist by Russia) is, shelling innocent civilians and shooting mothers and
children. One of the objectives was also to suggest that NATO is to blame for those
atrocities. Another topic was depicting Syrian president Bashar al-Assad as a friend
of Russia or propagating domestic products like YotaPhone (domestic competition to
established smartphones).[Parfitt 2015][Bidder 2015]

Lyudmila Savchuk is freelance journalist who decided to investigate rumours about
Internet Research agency by getting employed there. When she joined the agency on
the first day she was told that: “We were working for the good of the motherland and

Technische Universitéat Berlin, DAI-Labor, Autonomous Security, Publication date: September 2015.



14 Martin Pozdéna

that we were supporting the authorities.” She had been working for Internet Research
for 2 months before she was sacked for intentionally leaking information about inter-
nal workings of the agency to the news. She testified that people there work under
security measures like CCTV surveillance or regular email checks. She personally en-
countered departments spreading propaganda on the following platforms: Facebook,
Twitter, YouTube, Livejournal, VK (vkontante — social network similar to Facebook
particularly popular among Russian speaking audience) and online forums which be-
longs to online newspapers or Russian provinces. Each 12 hour long shift started with
enabling proxy in order to hide real IP of the author. Subsequently, they were given
“technical assignments” which described what ideas and positions they are supposed
to spread on the platform they are assigned to. As Lyudmila was in Livejournal group
she was writing blog articles mostly targeting Ukrainian government, US president
Barack Obama, European Union, prominent Russian opposition representative Alexei
Navalny or punk band Pussy Riot.[Parfitt 2015][Bidder 2015] As an example, one of
her articles posted under fabricated identity (which is still online by the time of this
writing) suggests that Germany and the whole EU is facing harsh economical down-
turn due to the Russian sanctions imposed on imports of selected EU food products.
It blames United States which according to the post forced EU to impose sanctions to
Russia over Ukrainian crises and therefore caused the extensive damage to EU econ-
omy because of reciprocal Russian sanctions. It also suggests that unless EU gets rid
of US dominance and starts to cooperate with Russia it would end up in devastation
and ruins.[cantadora_1st 2015]

It is estimated that Internet Research agency employs around 400 people and that
there are several more web brigades in different parts of Russian Federation. Never-
theless, no suitable proof can be found backing up either of those estimates. Lyudmila
Savchuk only mentioned that she remembers some of her co-workers speaking about
business trip to another location in Moscow. It was also mentioned by her that there
are departments which are focusing on non-Russian speaking audience creating pro-
paganda in other languages.[Chen 2015]

3. RISE OF INTERNATIONAL PRO-KREMLIN PROPAGANDA DURING UKRAINIAN CRISIS

Efficiency of dissemination of domestic pro-regime propaganda in Russia seems to be
quite high with majority of TV channels, radio stations or newspapers being controlled
by pro-Kremlin forces and Russian speaking cyberspace flooded by propaganda of web
brigades. Therefore, spreading the opinion among average Russian population that le-
gitimate Ukrainian government was overthrown by fascist forces and that those forces
pose a threat to Russian people living in eastern Ukraine and Crimea was not at all
complicated. Fueling the atmosphere of fear and Western threat to Russian interests
and sovereignty was masterly utilised by Putin administration to win overwhelming
support among domestic audience (which is still largely influenced by Soviet era ed-
ucation) for annexation of Crimea and other actions of his administration.[Minina
2014][Dougherty 2014]

Despite Putin administration’s clear success with spreading pro-Kremlin viewpoints
domestically, its impact was very limited outside of Russian Federation before the out-
set of Ukrainian crisis. Although official government-owned international news chan-
nel “Russia Today” has been successfully operational since 2005 it was mostly Western
viewpoint what was heard internationally. Fall of communism and breakup of Soviet
Union greatly reduced Russian sphere of influence with Ukraine being one of a few
Russian strategic partners left. Therefore, potential desire of Ukraine to associate with
EU structures and NATO following the Euromaidan were perceived as major setback
by Russian policy makers. Author believes that this was a main cause for Russian pro-
paganda to go international and focus on spreading pro-Kremlin ideas among former

Technische Universitédt Berlin, DAI-Labor, Autonomous Security, Publication date: September 2015.



Russian Covert Activities in Cyber Space 1:5

Eastern Bloc countries and major Western countries.[Elliott 2014] Main motivation
for the publication of this paper was the boom of pro-Russian propaganda flooding
Czech cyberspace (which is author’s home country) after the start of Ukrainian crisis.
Following two subsections will focus on the influence and distribution of pro-Kremlin
propaganda in Ukraine and the Czech Republic.

3.1. Focus Ukraine

Research done by Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy states that
intensity of propaganda related to the Ukrainian crisis reached similar levels to that of
a Cold War. It describes that some parts of it remain the same like disinformation, half-
truths and labeling, but it also incorporates some new aspects including heavy use of
electronic communication, blogs and social networks.[Dougherty 2014] Although, both
parties are using propaganda in this conflict, Russian one seems to have the upper
hand.

For instance, Putin and its administration managed to circumvent the initial in-
ternational outcry concerning the fact that Russia sent its troops to back up the an-
nexation of Crimea. Pro-Kremlin propaganda was tirelessly denying that armed men
in unmarked green uniforms who suddenly appeared in Crimea are Russian security
units. Fact that Putin finally confessed after the successful incorporation of Crimea
into the Russian Federation. Russian propaganda still justifies this move as necessary
in order to save Russians living there against fascism that emerged in Ukraine after
Euromaidan.[Dougherty 2014]

One of the strategically important aspects of Ukrainian crisis was for Russia to
spread their own propaganda concerning all events happening in Ukraine. Portal Stop-
Fake.org was therefore set up on 2nd March 2014 with the main objective of disproving
fake information about Ukrainian crisis, mostly focusing on information spreaded in
Ukraine itself. Nowadays, it is available in Russian, English, Romanian and Spanish
language. Since its inception in spring 2014 it managed to localise and disprove more
than 500 fake or misleading information about Ukrainian crisis.[StopFake.org 2014]

I would like to provide one example of prominent fake new that originally appeared
on Podrobnosti.ua (Ukrainian-based Russian language news portal) on 22nd May 2015
in article named “Carpatho-Rusyns are asking Poroshenko for the same status as
DNR”. Carpatho-Rusyns are ethnic group living predominantly in Zakarpattia Oblast
(south-western district of Ukraine) who have distinct language from Ukrainian. DNR
is abbreviation for Donetsk People’s Republic, eastern district of Ukraine predomi-
nantly inhabited by Russians where clashes between rebels and Ukrainian govern-
ment for region’s autonomy takes place. Article claims that Carpatho-Rusyn represen-
tatives gathered in Kiev to call for autonomy of Zakarpattia Oblast from Ukrainian
government and mentions Andrey Yurik as representative of Carpatho-Rusyns. More-
over, it also provides a link to the article from 14th March where they claim that Krem-
lin backs up idea of Carpatho-Rusyn autonomy in Ukraine.[Shevchuk 2015] Fake infor-
mation spreaded to multiple Russian and Ukrainian news portal, among others First
Channel, RIA Novosti or RBC-Ukraine.[StopFake.org 2015]

In response to this article Territorial Carpatho-Rusyns’ Society, World Rada (legisla-
tive body) of Rusyns, Regional Society of A. Duchnovich, and the People’s Council of
Carpathian Rus released a statement saying that none of their representatives took
part in alleged meeting in Kiev. They informed that Andrey Yurik has no mandate
to speak in the name of Rusyn people. Moreover, they stated that this disinformation
was spread in order to destabilise their region and the only party which could ben-
efit out of it is Russia gaining pretext to stop fabricated discrimination by military
means.[StopFake.org 2015][Prodan and Starosta 2015]

Technische Universitéat Berlin, DAI-Labor, Autonomous Security, Publication date: September 2015.



1.6 Martin Pozdéna

3.2. Focus Czech Republic

Majority of Czech area was liberated by Soviet army by the end of Second World War.
Independence of newly reestablished Czechoslovakia was increasingly undermined by
Soviets, leading first to the forced refusal of Marshall Plan and subsequently to the
Soviet-backed coup d’état in 1948 establishing communist dictatorship in the coun-
try. Czechoslovakia under communist rule later became founding member of Comecon
(Council for Mutual Economic Assistance — organization for economic cooperation of
former Eastern Bloc countries) in 1949 and Warsaw Pact (military alliance of former
Eastern Bloc countries) in 1955 making it de facto satellite state of Soviet Union with
limited sovereignty. Communist rule in the country tried to reform itself by loosening
restrictions on travel, speech and media in 1968, actions that were seen as a threat
to the integrity of Eastern Bloc by Soviet policy makers. As a consequence, Czechoslo-
vakia was invaded by Warsaw Pact armies (excluding Romania), replacing reformist
government with conservative communist figures. Communist regime remained in
power until the popular revolution overthrew it on 17th November 1989 with last
occupation troops leaving the country on 27th June 1991. Czechoslovakia later dis-
solved into Czech Republic and Slovakia and both countries pursued re-integration
with Western structures, joining NATO (Czech in 1999 and Slovakia in 2004) and Eu-
ropean Union (both in 2004).

This shift was generally unfavorable to Russian (as successor state of Soviet Union)
geopolitical interests reducing its sphere of influence. Ever since Czech Republic is of a
moderate interest to the Russian intelligence services. Every annual report of Security
Information Service (Bezpec¢nostni informacni sluzba — domestic intelligence agency of
the Czech Republic) since 1996 warned that Russian intelligence activities in Czech
Republic are extremely high and that the amount of Russian intelligence officers based
in Czech are very high in comparison to the other foreign countries.[BIS 2015¢][BIS
2015b] The rise of intensity of pro-Kremlin propaganda in the Czech Republic during
Ukrainian crisis was personally experienced by the author of this paper and is also
mentioned in 2014 anual report of Security Information Service stating the following:

“In relation to the Ukraine crisis Russia and its sympathizers engaged in white,
grey and black propaganda. Russian methods of exerting influence and spreading pro-
paganda were based on time-tested Soviet practices, i.e. concealing or covering up own
(Russian/Soviet) steps and highlighting or demonizing Western reactions. Russia has
been creating influence and propaganda structures in the Czech Republic over a long
period of time. The role of these structures is to promote and protect Russian economic
and political interest to the detriment of the interests of the Czech Republic, the NATO
and the EU. Russia could draw on these structures after the situation in Ukraine dete-
riorated and did not need to start creating influence structures from scratch. Russian
propaganda in the Czech Republic makes use of a number of tools: from ideologically
manipulated citizens supporting Russian propaganda unknowingly, to professionals
intentionally working with the Russians. Unveiling the memorial commemorating In-
ternationalists (March 2014) demonstrated that the Czech public is highly perceptive
to direct Russian (or other foreign) involvement in the Czech Republic. Russia is well
aware of this fact; therefore, Russian-language propaganda related to the Ukraine cri-
sis spread by Russian (state and non-state) actors did not play a major role in the
Czech Republic. However, the Czech public was and is greatly influenced by Czech
pro-Russian organizations and individuals using websites to present their interpre-
tations of Russian stances. The arguments are put forward in a way leading Czech
citizens to believe they are recipients of opinions held by fellow citizens not of Russian
propaganda. On the one hand, a part of the Czech public is willing to protest a memo-
rial commemorating Soviet occupants — internationalists from 1968, but on the other

Technische Universitét Berlin, DAI-Labor, Autonomous Security, Publication date: September 2015.



Russian Covert Activities in Cyber Space 1:7

hand it defends the Russian occupation of Crimea and the presence of Russian forces
in Eastern Ukraine.”[BIS 2015a]

Several non-state parties also warned about the rise of pro-Kremlin propaganda be-
ing spread in the Czech cyberspace. Discussion further intesified after Slovak activist
Juraj Smetana published a list of 42 web portals that supposedly publish Russian
propaganda in Czech and Slovak cyberspace. Sputnik news (formerly Voice of Russia
— Russian government owned news agency) started to provide pro-Kremlin news in
Czech language on 6th March 2015 with other unofficial websites also emerging or be-
coming more vocal throughout the Ukrainian crisis.[Kennedy and Kralova 2015][Sput-
nik 2015] Prague Security Studies Institute conducted a research into pro-Kremlin
news portals (both officially linked to Russian government like Sputnik News and sev-
eral others unofficial sources pretending to be independent) and published its results
in June 2015 in the paper “The pro-Russian Disinformation Campaing in the Czech
Republic and Slovakia”. It concludes that all of the portals are spreading the same
ideas although the one officially linked to Russian government has more informative
and descriptive journalistic style with less use of conspiracy theories or emotionally
charged words and pictures. The main ideas spread by those outlets according to the
paper and author’s own research are:[Smolenova 2015]

— Presenting Russia as a stronghold of traditional ‘unspoilt’ values comparing it to the
decadent Western societies.

— Depicting US and NATO as aggressor and threat which want to dominate the world.

— Suggesting that EU and NATO are about to collapse (reinforcing disputes among the
EU member states).

— Promoting ostalgia in former communist states (feeling that life back in communist
times was better than what people have now)

— Presenting current Ukrainian government as fascist and aggressive.

Prominent example of pro-Kremlin propaganda website rising suspicion in the Czech
cyberspace is portal AE News (aeronet.cz). Aeronet presents itself as an independent
news portal that is run by Czechs and Slovaks living in the Netherlands, Russia and
USA. It claims to “provide information from alternative sources, decipher politics, dis-
information and media propaganda and to write about consequences.” Nevertheless,
first glance on the website reveals that it is full of hard to verify information and con-
spiracy theories that are hugely in favour of Kremlin politics and in line with afore-
mentioned main propaganda ideas. Some of the article headlines on AE News trans-
lates from English to Czech as follows:

— “Russian Federation is the stronghold of democracy facing Ukrainian and European
Fascism.”[Cvalin 2015c]

— “Secretary General of NATO warns again about Russia, citizens of EU are already
tired of it.”[Cvalin 2015a]

— “NATO counts with the attack on Russian armed forces”[Cvalin 2015b]

— “Fight between Germany and Greece for bilions of euros: Germans still haunted by
its Nazi history. Future of EU is now endangered because of it.”[Blahus 2015]

— “Reality 25 years after the Velvet Revolution: 1.5 million people below poverty line, 2
million jobless people, 100 thousand homeless people, 2 million Czechs in execution,
rents up to 30 times more expensive than before... but it does not matter, important
is that bananas are cheap today!”[anonymous 2014]

On the top of that, it is close to impossible to find out who is behind AE News portal.
Overwhelming majority of articles is published by anonymous authors. Website claims
that company behind the website is American European News, B.V. with residence in
office building near to the Eindhoven airport in the Netherlands. However, fast check

Technische Universitéat Berlin, DAI-Labor, Autonomous Security, Publication date: September 2015.



1:8 Martin Pozdéna

with Dutch company register (http://www.kvk.nl/zoeken/) reveals that no company un-
der this name is registered in the Netherlands (as of 13th Sep 2015).Additionaly, Czech
journalists from magazine Respekt called manager of the office building where this
company supposedly reside just to find out that its manager has never heard any-
thing about company named American European News.[Kundra 2015] If one try to
contact the company he/she can only do it through email or UK or US phone number
(suspicious enough for supposedly Dutch entreprise targeting Czech audience). Web-
site also states that any communication with the subject needs to be conducted in En-
glish, Russian or Dutch as there is no Czech/Slovak speaking administrative personnel
yet. Moreover, aeronet.cz domain is registered using Domains By Proxy service, hid-
ing its real owner. When I first investigated the website in June 2015 it was hosted in
Bratislava, Slovakia, but it moved to CloudFlare hosting since then. AE News claims
to operate out of donations provided by its supporters in order to “stay as independent
as possible.”

4. ESTONIAN CYBERATTACKS

Estonia was forcibly incorporated into Soviet Union during Second World War and
stayed as one of its republics until the dissolution of Soviet Union in 1991. This period
is perceived by Estonian government and international players including European
Union as unlawful occupation. After the collapse of the communist empire, Estonia
pursued the change of its geopolitical orientation similar to that of Czech Republic
joining NATO and European Union in 2004. There is a sizable Russian minority (ap-
proximately quarter of Estonian population) living in Estonia as an inheritance from
the Soviet Union times. On 26th April 2007 domestic and international tension arose
as Estonian government decided to move bronze statue of a Soviet soldier commem-
orating those of them killed during Second World War from Tallinn city center to its
outskirts. Several Russian officials protested, called for the dismissal of Estonian gov-
ernment and riots among Estonian Russians broke out. Those actions were accompa-
nied by cyber attacks targeting critical Estonian IT infrastructure that were unheard
of at the time and managed to paralyse some parts of state services.[Lesk 2007]

DDoS attack targeted government institutions and key businesses including bank-
ing systems. Although attack was not so overwhelmingly strong (some reports claim
the loads to be around 90 Mbps), Estonia (as a small country where such a loads
were unexpected) was unable to counter the attack at the time. In spite of relatively
weak attack several key state institutions were affected including disruption of op-
eration of some governmental organizations and loss of connectivity to emergency
line.[Economist 2008] Estonia finally had to cut off Internet connectivity to the outside
world causing substantial troubles for Estonian users both domestically and abroad.
The strength of DDoS attack gradually decreased on 10th May 2006.[Lesk 2007]

Despite some of the initial claims that initiator of the attack can be traced back to
Russia, there was no hard evidence that Russian government was involved in the at-
tack. Mikko Hypponen, Finnish security researcher, claimed that attack would have
been more effective if Russian state cyber capabilities had been utilised.[Lesk 2007]
On 3rd Mar 2009, Sergei Markov (state duma deputy) surprisingly announced dur-
ing conference about information warfare in 21st century that it was his assistant
who started the cyber assault against Estonia back in 2007.[Carr 2009] He suppos-
edly stated: “About the cyberattack on Estonia... don’t worry, that attack was carried
out by my assistant. I won’t tell you his name, because then he might not be able to
get visas.”[Coalson 2009] However, it is unsure whether this claim was reality or just
attempt to gain publicity.

Impact of Estonian cyberattacks lead the country and also NATO to reconsider its
capabilities to counter rising threat of cyber attacks. As a consequence, NATO Coop-

Technische Universitédt Berlin, DAI-Labor, Autonomous Security, Publication date: September 2015.



Russian Covert Activities in Cyber Space 1:9

erative Cyber Defense Center of Excellence was established in 2008 in Tallinn, capital
of Estonia, conducting research in cyber conflicts and preparing international cyber
network defense exercises “Locked Shields”.

5. CYBER WARFARE AS PART OF RUSSO-GEORGIAN WAR

Georgia was one of the Soviet Socialist Republics from 1922 until the Soviet Union
breakup in 1991. Move for independence of Georgia was in general opposed by minor-
ity ethnic groups living in South Ossetia (Ossetians) and Abkhazia (Abkhaz). Ethnic
tensions after Georgia gained independence lead to the war in both regions which sub-
sequently declared independence from Georgia. Russian Federation provided support
to both breakaway republics and conflict was initially settled by means of combined
Russian, Georgian and Ossetian peacekeeping forces. Nevertheless, diplomatic rela-
tions between Georgia and Russia deteriorated greatly when Georgia pursued NATO
Membership Action Plan and Russia started to support the independence of both re-
gions. Tensions were rising starting with occasional skirmishes and finally lead to the
Georgian army enter into South Ossetia on 7th August 2008. Russian troops promptly
joined the conflict in order to back up South Ossetia and Abkhazia. Conflict was swiftly
settled with the support of international community and it is believed to be the first
military conflict in which physical war was accompanied by cyber war.

Shadowserver, non-profit group of security specialist monitoring illegal online ac-
tivity observed first DDoS attack towards the website of Georgian president Mikheil
Saakashvili already on 18th July. Some of the requests that were flooding Saakashvili’s
website contained strings like “win+love+in+Rusia” and website remained down or un-
responsive for several days. Nevertheless, the real warfare in cyberspace only started
along with the physical conflict between Russian and Georgian troops on 8th Au-
gust 2008.[Nazario and DiMino 2008] StopGeorgia.ru website emerged advising about
which high-profile websites can be attacked from Russian and Lithuanian IP ad-
dresses. Moreover, it provided tutorials on how to launch DDoS attacks and forums
where more experienced hackers were advising those with limited technical back-
ground on other vulnerabilities like SQL Injection and which websites are prone to
them.[Carr 2009] Other Russian forums also provided scripts and advises on how to
target important Georgian websites. Figure 1 shows forum post from Yandex.ru (pop-
ular Russian search engine and internet services provider) with Windows batch script
meant for ICMP flooding of important Georgian website. Post advices to execute the
script on 12pm, 3pm and 6pm Moscow time along with thankful message for the sup-
port of South Ossetia.[Nazario and DiMino 2008]

There were also occasions of BGP instability which caused the Georgian traffic to
be rerouted through Russia or gave rise to other infrastructure issues. There is never-
theless no hard evidence whether this was intentionally caused by Russian actions or
other issue related to infrastructure or physical war campaign.[Nazario and DiMino
2008] On the other hand counter attacks against Russian websites were also spot-
ted and website stopgeorgia.ru was taken down for sevaral days by cyber attack.[Carr
2009]

There is no hard evidence available that would prove that Russian Secret Services
were in any way directly involved in cyber attacks during Russo-Georgian war. How-
ever, there are claims that cyber attacks were organized so swiftly that the prepa-
rations needed to commence already before the actual physical conflict broke out
on 8th August (which would indicate state involvement).[Carr 2009] On the other
hand, proved attacks mostly consisted of DDoS (either supported by individuals or
botnet to hire), quite unsophisticated SQL injections and defacements which would
rather indicate that attack was carried out by non-state hackers of moderate technical
skills.[Nazario and DiMino 2008]

Technische Universitéat Berlin, DAI-Labor, Autonomous Security, Publication date: September 2015.



1:10 Martin Pozdéna

fnpexc

Urofisl KOMMEKTHPOBETS 33NACH W APYWHTS C ADYFUMA NONIDBATENAMI, HYWHE CBOR CTPAHMLYA Ha H py
el

Ecnn y eac ywe ectu crpanya wa H.py, geagere nonws i naposs. Ecan crpamnys ewyé et — coagaire

nakham nuwst

Co3aaem bal-paikn n 3anyckaem 8 12, 151 18 no Mockse

WHgopuaipes fa4a 8 nCknsnTensHo 0GpaiogatensHsln Uensr

s file (M5K) 12:00, 1500, 18:00, 20:00

Thanks for support of South Ossetial Please. transfer this file fo the fnends/

00 - 10

start pmg -n 5000 -
Fig. 1. DDoS batch script posted on Yandex.ru [Nazario and DiMino 2008]

6. CONCLUSIONS

As described throughout the paper there are several acts of cyber propaganda and
cyber warfare that are likely to originate from Russia. Universally, it is extremely
simple to deny and mask involvement in cyber activities for any government, including
the Russian one. Therefore, there should be no surprise that Kremlin officially rejected
all accusations and that there are no conclusive proofs that Russian government was
actually involved in any of those actions.

The most conclusive evidence is present for the acts of dissemination of pro-Kremlin
cyber propaganda. As in this case it is continuous activity it is more likely to be ex-
posed over the time (unlike Estonian or Georgian cyber attacks which lasted just few
days). Testimonies about institutions employing armies of people producing cyber pro-
paganda exist along with exfiltrated email communication of people close to Kremlin
who supposedly paid others for such activities. Any potential claims that such an ac-
tivity is expression of civic society and act of non-state patriotic Russian hackers are
unlikely to hold. Mainly because free civic society never represents itself as 100 percent
pro-government and anti-opposition at the same time. Russian state cyber capabilities
seems to be advanced enough in this area thanks to the experience gained over the
time (first allegation of governmental sponsored cyber propaganda appeared in 2003)

Technische Universitédt Berlin, DAI-Labor, Autonomous Security, Publication date: September 2015.



Russian Covert Activities in Cyber Space 1:11

and reasonable support provided by the government. There is generous state funding
for such activities. Evidence confirms above average paychecks for people involved in
cyber propaganda activities as well as significant investments in official international
news outlets like Russia Today or Sputnik. Therefore, it seems that Russia possess
one of the most advanced cyber propaganda and disinformation campaign capabilities
and realizes its importance for promoting their political goals at the same time. Rise
of international pro-Kremlin propaganda in cyberspace during Ukrainian crisis only
supports this claim.

On the other hand, evidence present in both Estonian and Georgian cyber attacks is
insufficient in order to draw any conclusions about direct Kremlin involvement. Facts
like low technical complexity and the way attacks were coordinated through online
forums rather indicate that non-state hackers of moderate experience were mostly
involved in those attack. State with the third highest military budget in the world is
likely to be able to carry out more than DDoS and simple SQL Injection attacks in the
cyber space. Possible explanation might be that both Estonia and Georgia were rather
too weak opponents to fully utilise (and reveal to the whole international community)
state cyber warfare potential. In any case it was important wake up call for everybody
that cyber war techniques can and will be utilised in the future and that all countries
should set up adequate protection mechanisms for their critical infrastructure.

REFERENCES

anonymous. 14th Nov 2014. Zapachajici realita V25 let po Sametu: Pual druhéh9 miliénu Cechtt pod hranici
chudoby, 2 miliény lidi bez prace, 100 tisic Cecht bez domova, 2 miliény Cechu v exekuci, najemné az
30x vyssi nez tehdy. .. ale to nevadi, hlavné Ze jsou dnes levné banany! goo.gl/mf0OAV9. (14th Nov 2014).
Accessed: 13th Sep 2015.

Benjamin Bidder. Ist  dJun 2015. Paid as a Pro-Kremlin Troll: ‘The Ha-
tred Spills over into the Real  World’. http://www.spiegel.de/international/world/
interview-with-ex-russian-internet-troll-lyudmila-savchuk-a-1036539.html. (1st Jun 2015). Accessed:
4th Sep 2015.

Security Information Service BIS. 2015b. Annual reports in Czech. http://www.bis.cz/
vyrocni-zpravy-historie.html. (2015). Accessed: 13th Sep 2015.

Security Information Service BIS. 2015¢. Annual reports in English. http:/www.bis.cz/vyrocni-zpravyEN.
html. (2015). Accessed: 13th Sep 2015.

Security Information Service BIS. 4th Sep 2015a. Annual Report of the Security Information Service for
2014. http://www.bis.cz/vyrocni-zpravaEN6¢8d.html. (4th Sep 2015). Accessed: 13th Sep 2015.

Petr Blahus. 19th Mar 2015. Souboj Recko vs. Némecko o miliardy EUR: Nacisticka minulost Némce stale
dohéni. V ohroZeni je proto nyni osud celé Evropské unie. goo.gl/bMzbY7. (19th Mar 2015). Accessed:
13th Sep 2015.

cantadora_lst. 3rd Mar 2015. Plokhiye Predchuvstviya: Pochemu YA Perezhivayu Za Sestru, Zhivushchuyu
V Yevrope. http://cantadora-1st.livejournal.com/249714.html. (3rd Mar 2015). Accessed: 4th Sep 2015.

Jeffrey Carr. 2009. Inside Cyber Warfare. ?O’Reilly Media, Inc.”.

Adrian Chen. 2nd Jun 2015. The Agency. http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html.
(2nd Jun 2015). Accessed: 4th Sep 2015.

Robert Coalson. 6th Mar 2009. Behind The Estonia Cyberattacks. http://www.rferl.org/content/Behind_The_
Estonia_Cyberattacks/1505613.html. (6th Mar 2009). Accessed: 13th Sep 2015.

Petr Cvalin. 11th Apr 2015b. NATO poéitd s dtokem na ruské ozbrojené sily. http:/aeronet.cz/news/
nato-pocita-s-utokem-na-ruske-ozbrojene-sily/. (11th Apr 2015). Accessed: 13th Sep 2015.

Petr Cvalin. 29th May 2015a. Generalni tajemnik NATO opét varoval pfed Ruskem, obéany EU to uz un-
avuje. http://aeronet.cz/news/generalni-tajemnik-nato-opet-varoval-pred-ruskem-obcany-eu-to-uz-unavuje/.
(29th May 2015). Accessed: 13th Sep 2015.

Petr Cvalin. 3rd Mar 2015c¢. Ruska federace je silnou demokratickou
hrazi proti ukrajinském a evropskému fasismu. http://aeronet.cz/news/

ruska-federace-je-silnou-demokratickou-hrazi-proti-ukrajinskem-a-evropskemu-fasismu/. (3rd Mar
2015). Accessed: 13th Sep 2015.

Technische Universitéat Berlin, DAI-Labor, Autonomous Security, Publication date: September 2015.



1:12 Martin Pozdéna

Jill Dougherty. 2014. Everyone Lies: The Ukraine Conflict and Russia’s Media Transformation. http:
//shorensteincenter.org/wp-content/uploads/2014/07/d88-dougherty.pdf. (2014). Accessed: 5th Sep 2015.

The Economist. 23rd Aug 2007. The making of a neo-KGB state. http:/www.economist.com/node/9682621.
(23rd Aug 2007). Accessed: 3rd Sep 2015.

The Economist. 4th Dec 2008. Marching off to cyberwar. http://www.economist.com/node/12673385. (4th Dec
2008). Accessed: 15th Sep 2015.

Chris Elliott. 4th May 2014. The readers’ editor on. .. pro-Russia trolling below the line on Ukraine stories.
http:/www.theguardian.com/commentisfree/2014/may/04/pro-russia-trolls-ukraine-guardian-online.
(4th May 2014). Accessed: 5th Sep 2015.

Freedom House. 3rd Oct 2013. Freedom on the Net 2013. https:/freedomhouse.org/sites/default/files/
resources/FOTN%202013_Full%20Report_0.pdf. (3rd Oct 2013).

Anastasiya Karimova. 13rd Feb 2012. Kremlevskaya Blogodel'nya. http:/www.kommersant.ru/doc/1868022.
(13rd Feb 2012). Accessed: 4th Sep 2015.

Tom Kellermann. Sep 2012. Peter the Great Versus Sun Tzu. http:/www.trendmicro.com/cloud-content/us/
pdfs/security-intelligence/spotlight-articles/op_kellermann_peter-the-great-vs-sun-tzu.pdf. (Sep 2012).
Accessed: 3rd Sep 2015.

Paula Kennedy and Simona Kralova. 2nd Apr 2015. Russian bid for Czech hearts and minds. http://www.
bbec.com/news/world-europe-32070184. (2nd Apr 2015). Accessed: 13th Sep 2015.

Ondiej Kundra. 28th Feb 2015. Putiniv hlas v Cesku. http//www.respekt.cz/z-noveho-cisla/
putinuv-hlas-v-cesku. (28th Feb 2015). Accessed: 13th Sep 2015.

Michael Lesk. 2007. The new front line: Estonia under cyberassault. Security & Privacy, IEEE 5, 4 (2007),
76-79.

Elena Minina. 29th Mar 2014. Why do Russians support intervention in Ukraine? http://www.aljazeera.
com/indepth/opinion/2014/03/why-do-russians-support-interv-2014328174257483544.html. (29th Mar
2014). Accessed: 5th Sep 2015.

Jose Nazario and Andre M. DiMino. 2008. An In-Depth Look at the Georgia-Russia Cyber Conflict
of 2008. http:/www.shadowserver.org/wiki/uploads/Shadowserver/BTF8_RU_GE_DDOS.pdf. (2008). Ac-
cessed: 15th Sep 2015.

Tom Parfitt. 24th Jun 2015. My life as a pro-Putin propagandist in Russia’s se-
cret ‘troll factory’. http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/11656043/
My-life-as-a-pro-Putin-propagandist-in-Russias-secret-troll-factory.html. (24th Jun 2015). Accessed:
4th Sep 2015.

Anna Polyanskaya, Andrej Krivov, and Ivan Lonko. 30th Apr 2003. Virtual'noye Oko Starshego Brata. http://
www.vestnik.com/issues/2003/0430/win/polyanskaya_krivov_lomko.htm. (30th Apr 2003). Accessed: 4th
Sep 2015.

YU. Prodan and M. Starosta. 22nd May 2015. Vidkryta zayava  rusyns’kykh
orhanizatsiy Zakarpattya. http://www.transkarpatia.net/transkarpathia/actual/
48909-vdkrita-zayava-rusinskih-organzacy-zakarpattya.html. (22nd May 2015). Accessed: 6th Sep
2015.

Russian Federal State Statistics Service. 2015. Uroven’ Zhizni Naseleniya. http://www.gks.ru/bgd/free/B15_
00/IssWWW.exe/Stg/dk03/6-0.doc. (2015). Accessed: 4th Sep 2015.

Igor’ Shevchuk. 22nd May 2015. Rusiny Zakarpat’ya trebuyut ot Poroshenko statusa kak u DNR (foto). http:
//podrobnosti.ua/2035969-rusiny-zakarpatja-trebovali-spetsstatusa-pod-administratsiej-poroshenko-foto.
html. (22nd May 2015). Accessed: 6th Sep 2015.

Ivana Smoleriova. Jun 2015. The pro-Russian Disinformation Campaing in the Czech Republic and Slo-
vakia. http://www.pssi.cz/download/docs/253_is-pro-russian-campaign.pdf. (Jun 2015). Accessed: 13th
Sep 2015.

Sputnik. 6th Mar 2015. Sputnik promluvil ¢esky. http:/cz.sputniknews.com/czech.ruvr.ru/2015_03_06/
Sputnik-promluvil-cesky-4040/. (6th Mar 2015). Accessed: 13th Sep 2015.

StopFake.org. 2014. About us. http:/www.stopfake.org/en/about-us/. (2014). Accessed: 6th Sep 2015.

StopFake.org. 27th May 2015. Fake: Russinians Demand Autonomy. http://www.stopfake.org/en/
fake-russinians-demand-autonomy/. (27th May 2015). Accessed: 6th Sep 2015.

Technische Universitédt Berlin, DAI-Labor, Autonomous Security, Publication date: September 2015.



